EN “LØPETUR” PÅ MONT BLANC

En fin dag på toppen av Mont Blanc

Jeg har lenge hatt lyst til å bestige Mont Blanc helt uten heis. Starte i dalen, gå til toppen for så å komme meg ned igjen for egen maskin. Og prøve å gjøre det ganske fort. Vel, alt er relativt. Kilian Jornet har rekorden fra Chamonix til toppen og ned igjen. 4t57m. Helt sykt!  I mitt tempo, på en vanlig dag, innimellom jobb og annen trening tenkte jeg at ca 8 timer ville være rimelig.

Etter en intensiv jobbperiode var jeg godt akklimatisert, men sliten. Etter noen dager i lavlandet følte jeg meg bedre, men hadde stilt inn hodet på hjemreise til Norge torsdag ettermiddag. På onsdag ettermiddag kom jeg derrimot på at jeg jeg kanskje skulle stikke på Mont Blanc neste morgen – skulle jo uansett være såpass rask at jeg burde klare å rekke det flyet. Jeg er så heldig å bo 40 meter fra der stien starter om man skal gå enkleste vei fra dalen og opp på Mont Blanc så jeg kjenner stiene godt og kunne ta turen helt på sparket. Det var ikke så mye som skulle pakkes heller akkurat. Jeg planla og starte i løpesko, shorts og t-skjorte og i sekken endte jeg med å pakke klær som var overraskende like de jeg bruker på en langrennstur hjemme på vinteren.
Det er ikke veldig vanlig – men langt i fra uvanlig – at folk bestiger Mont Blanc med lett utstyr, opp og ned fra dalen på kort tid. Kilian Jornet er den mest profilerte fjelløperen i verden og han gjør det “hele tiden” og da får det mye oppmerksomhet. Her er en liten sak på Aftenposten.no fra en tilsvarende tur noen andre Nordmenn gjorde for noen uker siden.

Chamonix dalen ligger på +/- 1000moh og Mont Blanc er 4810moh. Det gir 3800meter med stigning ++, det går litt opp og ned her og der også så noen høydemeter ekstra må man regne med. Rundt 4000høydemeter er egentlig ikke så avskrekkende, det har jeg gjort mange ganger før, men det at veldig mange av de gjøres i høy høyde gjør det hele til “a different ballgame”, som vi sier hjemme på Hadeland. Og når høydemeterne opp er unnagjort skal du ned igjen.
Uansett. Jeg starter litt før kl 0600 (hadde jo det flyet jeg måtte rekke) og brukte akkurat 5 timer opp. Eller 5t og 2min for å være eksakt. På den tiden hadde Kilian både rukket å få igjen pusten og å signert en god del autografer nede i Chamonix.
Det sies at man løper på Mont Blanc når man gjør det på denne måten. Jeg GIKK. Gikk fort med staver, i hvert fall 95% av turen opp. Ned igjen løp jeg mesteparten, i hver fall det som er løpbart. Da jeg kom ned igjen rakk jeg både dusj, klesvask, take-away pizza fra naboen og en liten blund før jeg måtte sette meg i bilen og kjøre til Geneve. Glemte å henge opp vasken. Pokker!
Suunto Ambit’en min oppsummerte det hele med: 29km, 4200høydemeter opp og ned (det høres litt mye ut), snittpuls på 146bpm og total tid på 7t46min fra dør-til dør. Maksimal recovery time sa den også 😉

Så, mange synes sikkert det er idioti å tilnærme seg Europas høyeste fjell på denne måten. Livsfarlig idioti! Jeg er helt enig – det er livsfarlig idioti og tilnærme seg Mont Blanc på denne måten hvis du ikke vet hva du går til. Det er livsfarlig idioti å tilnærme seg Mont Blanc i det hele tatt hvis du ikke vet noe om hva du kan forvente deg. Jeg viste akkurat hva jeg møtte. Jeg har gått ruta mange, mange ganger og jeg viste akkurat hvordan forholdene var. Jeg vet akkurat hvordan jeg reagerer på høyden og jeg viste at dette var langt, langt innenfor det jeg kan gjøre. The more you know, the less you need, som det heter. Jeg tørr faktisk påstå at veldig, veldig mye av det som foregår på Mont Blanc er mye farligere enn dette – nettopp fordi folk ikke vet hva de går til og de vet ikke hva som er farlig å ikke. (Dere vil ikke tro hvor mye rart man ser på det fjellet).

Nok om det. Jeg var uansett temmelig stiv i beina da jeg gikk av flyet på Gardermoen samme kveld.

Joggesko på Mont Blanc

Turen fra Les Houches til Mont Blanc kjapt oppsummert

One Response to “EN “LØPETUR” PÅ MONT BLANC”